П’ять питань про «Доступні ліки». Роз’яснення надано Національною службою здоров’я України.
- Що таке електронний рецепт на «Доступні ліки»?
Електронний рецепт на «Доступні ліки» – це такий самий рецепт, як паперовий на рецептурному бланку форми №1, але в електронному вигляді. Електронний рецепт створюється в ЕСОЗ та дає можливість отримувати лікарські засоби за програмою реімбурсації «Доступні ліки» безоплатно чи з незначною доплатою.
Для пацієнта інформація про е-рецепт надходить у вигляді СМС повідомлення. СМС містить інформацію про 16-значний номер рецепту та 4-значний код підтвердження. Якщо пацієнт уклав декларацію не за номером мобільного телефону, а за документами, то він отримає рецепт роздрукованим у вигляді інформаційної пам’ятки. Пам’ятка міститиме не лише номер рецепту та код підтвердження, а й інформацію про виписані ліки та частоту їх приймання. Таку ж інформаційну пам’ятку на прохання пацієнта лікар може роздруковувати, навіть якщо пацієнт уклав декларацію за номером телефону.
- За яких умов пацієнт отримує електронний рецепт на «Доступні ліки»?
За такі три основні умови:
- пацієнт обрав лікаря, який надає первинну медичну допомогу, уклавши з ним декларацію;
- пацієнт має встановлений діагноз відповідного хронічного захворювання – діабет ІІ типу, бронхіальна астма, серцево-судинні захворювання, ревматичні хвороби;
- пацієнт лікується амбулаторно, а не в стаціонарі.
Лікарські засоби за програмою «Доступні ліки» не можна отримати без встановленого відповідного діагнозу або для лікування інших станів, які не відносяться до бронхіальної астми, діабету ІІ типу та серцево-судинних захворювань. Наприклад, якщо лікар призначає будесонід при бронхіті або метформін при метаболічному синдромі, він не виписує електронний рецепт на ці препарати. Пацієнт купує ці ліки за власний кошт.
- Як отримати електронний рецепт на «Доступні ліки» по телефону?
Щоб отримати рецепт на «Доступні ліки» по телефону, потрібно завчасно погодити алгоритм дій з лікарем первинки, з яким укладено декларацію. Наприклад, варто дізнатись, на який номер та коли телефонувати. Уточнити, чи потрібно записуватись на прийом, щоб зарезервувати час, який витратить лікар на створення е-рецепта в електронній системі охорони здоров’я. Також потрібно контролювати кількість лікарського засобу, який залишився і не чекати до останнього, щоб отримати новий рецепт.
Новий рецепт на той самий лікарський засіб у межах «Доступних ліків» може бути виписаний:
- не раніше ніж за 7 днів, якщо в попередньому е-рецепті, за яким виписано цей лікарський засіб, курс лікування було встановлено на термін від 21 дня та більше;
- за 3 дні, якщо такий строк є меншим за 21 день.
- Що потрібно для того, щоб хтось отримав в аптеці «Доступні ліки» для вас?
Пацієнтові також не обов’язково самому вирушати в аптеку. Номер е-рецепту легко переслати чи повідомити рідним або навіть сусідці і вони отримають «Доступні ліки» за нього. Для цього потрібно:
Мати електронний рецепт на «Доступні ліки», а далі записати або продиктувати 16-значний номер рецепту та 4-значний код підтвердження тим, хто отримуватиме ліки в аптеці. Пояснити тим, хто отримуватиме препарати, лікам якого саме виробника пацієнт віддає перевагу.
Зверніть увагу, що «Доступні ліки» можна отримати як безоплатно, так і з невеликою доплатою. Варто попередити тих, хто отримуватиме ліки, про необхідність доплати, якщо вона буде потрібна.
Коли рідні або знайомі пацієнта звернуться в аптеку, вони мають повідомити фармацевту 16-значний номер е-рецепта. Далі – обрати із запропонованих фармацевтом торговельних найменувань лікарських засобів саме той, якому віддає перевагу пацієнт. Варто переконатися, що необхідне торговельне найменування лікарського засобу у потрібній кількості є в наявності. З’ясувавши розмір доплати у разі, якщо буде обрано препарат з доплатою, необхідно назвати 4- значний код підтвердження фармацевту. Фармацевтичний працівник в електронній системі охорони здоров’я накладе електронний підпис. Тільки тоді е-рецепт буде погашено.
- Що робити, якщо в найближчій аптеці немає потрібних «Доступних ліків»?
Перший варіант – потрібно звернутись до будь-якої іншої аптеки з «Доступними ліками». Впізнати таку аптеку можна за відповідною наліпкою на дверях. Також розташування аптеки підкаже оператор контакт-центру НСЗУ за номером 16-77 Всі дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів безоплатні. Оператори контакт-центру відповідають на дзвінки з 9:00 до 18:00 В інший час спрацьовує автовідповідач і на більшість питань відповіді надаються в автоматичному режимі.
Другий варіант – можна замовити той лікарських засіб, який відсутній в аптеці у момент звернення, та отримати його у інший день.