Нова дата у вітчизняній медицині: згідно з Указом Президента України, 17 вересня 2019 року вперше в нашій державі запроваджується відзначення Дня безпеки пацієнтів.
Рішення про відзначення нового свята у вітчизняній системі охорони здоров’я погоджено з багатьма інституціями, що працюють над покращенням надання медичної допомоги громадянам України та впроваджують низку заходів, спрямованих на безпечне перебування хворого у стаціонарах, запобігання внутрішньолікарняним інфекціям, післяопераційним ускладненням, а також виважене ставлення до призначення лікарських препаратів. Так ініціаторами відзначення Дня безпеки пацієнтів виступили Міністерство охорони здоров’я, Національна служба здоров’я, Національна академія медичних наук, ДУ «Інститут громадського здоров’я імені О.М. Марзєєва НАМН України», Всеукраїнська громадська організація «Рада захисту прав та безпеки пацієнтів» та інші урядові та неурядові організації.
Із цієї нагоди 16 вересня в Укрінформі відбулася прес-конференція стосовно аспектів відзначення цього дня та проблеми безпеки пацієнтів у вітчизняних лікувально-профілактичних закладах. Зокрема, президент Національної академії медичних наук Віталій Цимбалюк зазначив – проблема безпеки пацієнтів актуальна для всього світу, особливо для країн з перехідною економікою, до яких належить і Україна. Враховуючи, що національна медична галузь перебуває у стадії реформування, необхідно, щоб питання безпеки пацієнтів стали наріжним каменем надання їм якісної медичної допомоги. За статистикою, навіть у розвинутих країнах Європи, Північної Америки нині понад 15% пацієнтів стаціонарів наражаються на небезпеку захворіти на внутрішньолікарняні інфекційні захворювання та післяопераційні ускладнення, пов’язані із недотриманням санітарних норм. Тому проблема безпеки хворих, як стаціонарних, так і амбулаторних стає надзвичайно актуальною.
У переддень відзначення Дня безпеки пацієнта Міністр охорони здоров’я України Зоряна Скелецька під час інтерв’ю підкреслила, що нове свято неможливо відокремити від Дня прав пацієнта, адже доступність якісної медичної допомоги нерозривно пов’язане із її безпекою. «Вважаю, що однією з проблем, яку необхідно вирішувати Міністерству, це доступ хворих до знеболювання під час хронічних захворювань, що супроводжується больовим синдромом. Йдеться також і про доступ пацієнтів до сучасних якісних фармацевтичних препаратів». Також очільниця профільного Міністерства наголосила – дотримання клінічних протоколів, які базуються на доказовій медицині – основа забезпечення прав пацієнта на якісну медичну допомогу. Крім того, необхідно встановити постійний зворотній зв’язок між пацієнтом і лікарем задля унеможливлення непорозумінь під час лікування. Зоряна Скелецька вважає, що співпраця Міністерства і пацієнтських організацій дадуть хороший результат у плані дотримання прав громадян на якісне лікування, адже люди повинні бути впевнені, що їхнє перебування у, зокрема, стаціонарах цілком безпечне. Для цього, за словами Зоряни Скелецької, вона буде без попередження відвідувати лікарняно-профілактичні заклади задля спілкування із пацієнтами.
Так, за словами завідувача хірургічного відділення КНП «Чернігівська центральна районна лікарня», головного позаштатного спеціаліста за спеціальністю хірургія, кандидата медичних наук Валерія Василинчука, дотриманню безпеки пацієнтів в лікарняних закладах області нині приділяється особлива увага. «Що стосується хірургічних хворих, то наші медики вже давно відмовилися від використання багаторазових витратних матеріалів, запроваджується суворий режим, що базується на дотриманні санітарно-гігієнічних правил. Зокрема, операційні та перев’язувальні приміщення розділені на чисті та гнійні, під час операцій та післяопераційного догляду за хворими використовуються виключно одноразові шприці, адже, на жаль, достатньо лише однієї краплини крові на кінчику голки, щоб наразити пацієнта на небезпеку захворіти гепатитом С. Це, а також інші профілактичні заходи дають змогу звести ризик внутрішньолікарняних інфекцій практично до нуля. Втім, – продовжує Валерій Василинчук, – для більш ефективної роботи з безпеки пацієнтів необхідні чималі кошти. Сподіваємося, що реформа медичної галузі це передбачить».
Відзначення Дня безпеки пацієнтів передбачає низку заходів за участі Національного Центру громадського здоров’я, який запроваджує ряд ініціатив по масовому роз’ясненню громадянам правил, дотримання яких допоможе їм почуватися комфортно під час перебування у стаціонарі та на амбулаторному прийомі.